Védi a hajat a károsodástól, hidratálja a bőrt, remek fényvédő, rákellenes hatású és még fogyni is segít. Ez akár valami “csodakészítmény” reklámja is lehetne. A kókuszolaj vagy kókuszzsír egyike a legjobb zsiradékoknak.

A kókuszolaj (vagy kókuszzsír) kétségtelenül az egyik legjobb természetes zsiradék. Korábban rossz hírneve volt a magas – majdnem 90%-os – telítettzsírsav-tartalma miatt; azonban mára kimutatták, hogy a kókuszzsírban található telített zsírsavak nem károsak.

A kókuszolaj ún. közepes szénláncú zsírsavakból áll. Az állati zsírokkal ellentétben (amelyek hosszú szénláncú zsírsavakból állnak) ezt másképp bontja le a szervezet, így a szív és érrendszerre nem jelent kockázatot a fogyasztása.

A közepes szénláncú zsírsavak az emésztőrendszerből egyenesen a májba kerülnek. Ott gyors energiaként hasznosulnak vagy átalakulnak ún. ketontestekké, amelyeknek terápiás hatása lehet az olyan agyi rendellenességek kezelésében, mint az epilepszia vagy az Alzheimer-kór.

Segít fogyni, de tényleg

KókuszdióAz nem vita tárgya, hogy az elhízás az egyik (ha nem a legnagyobb) egészségügyi probléma világszerte; és az sem, hogy lefogyni nem is olyan egyszerű.

A kókuszzsírban található közepes láncú trigliceridek (MTC) megnövelhetik a napi energiafelhasználást a hosszabb láncú zsírsavakhoz képest 5%-kal, ami hosszú távon számottevő fogyást eredményezhet, ezáltal megkönnyítve a diétát.

A kókuszolaj másik, fogyást segítő hatása pedig az, hogy csökkenti az étvágyat, amelyet a lebomlás közben létrejövő ketontestek okoznak.

Egy tanulmányban, ahol 6 egészséges férfi különböző mennyiségű közepes és hosszú láncú trigliceridet tartalmazó ételt evett egy bizonyos ideig, kimutatták, hogy a legmagasabb MTC bevitelű egyén, átlag 256 kalóriával kevesebbet vitt be naponta.

Szépségápoló hatás

A kókuszzsírt nem csak megenni lehet, hanem kozmetikumként külsőleg is használható. Hatásai a következők:

  • Javítja a bőr hidratáltságát és lipid tartalmát
  • Fényvédő hatású *
  • Védi a hajat a károsodástól

*: egy tanulmány szerint a káros UV sugarak 20%-át visszaveri

Pozitív egészségügyi hatások

A fogyókúrát segítő hatások és a szépségápolásban betöltött szerepe mellett a kókuszzsír az egészség megőrzésében is komoly segítség.

Elpusztít számos káros baktériumot, vírust, gombát

A kókuszolaj zsírtartalmának majdnem 50%-a laurinsav, emellett emésztéskor keletkezik egy monolaurin nevezetű monoglicerid.

A laurvinsav és a monolaurin képes elpusztítani a káros kórokozókat: baktériumokat, vírusokat, gombákat. Ilyenek például a Staphylococcus Aureus vagy a Candida Albicans, melyek egyébként komoly betegségeket okozhatnak.

Csökkenti az epilepsziás rohamok számát

Létezik egy ún. ketogén diéta, amelyet kifejezetten epilepsziás betegek (főként gyerekek) kezelésére fejlesztettek ki. Ez a diéta az alacsony szénhidrát és magas zsírbevitelen alapszik, aminek hatására megnő a vérben ketontestek koncentrációja.

Mivel a kókuszolaj közepes láncú zsírsavai közvetlenül a májba kerülnek, ott pedig átalakulnak ketontestekké, ezért a kókuszzsír a ketogén diéta egyik fontos építőeleme.

Javítja a koleszterinszintet

A kókuszolajban lévő telített zsírsavak megemelik a HDL (“jó”) koleszterint és megváltoztatják az LDL (“rossz”) koleszterint annak egy jóindulatú altípusává.

Egy tanulmányban, amelyben 40 nő vett részt, kimutatták, hogy a kókuszolaj fogyasztása csökkentette a teljes és LDL koleszterint, míg a HDL koleszterint növelte, a szójaolajjal ellentétben.

Növeli az agyi működést Alzheimer-kóros betegeknél

Tanulmányok támasztják alá, hogy az Alzheimer-kóros betegeknél (akik nem tudják hasznosítani a glükózt energiaként az agy bizonyos pontjain) a ketontestek képesek energiát szolgáltatni az agynak, ezzel csökkentve a betegség tüneteit.


Aki azon gondolkozik, hogy egy egészségesebb zsiradékra vált, akkor nem érdemes tovább keresgélni.

A kókuszolaj nagyon jó élettani hatásokkal rendelkezik és kiválóan alkalmas sütéshez. Nagy az ellenálló képessége a hevítéssel szemben, ezért többször is felhasználható.

Magyarországon az egyik legtöbb helyen kapható kókuszzsír a Variocom Kókuszolaj.

  • https://mennyikaloria.hu/ Beke Ákos

    A kókuszolaj egyébként nem igazán alkalmas salátákhoz, merthogy szobahőmérsékleten szilárd állagú.

    Salátákhoz a lenmagolaj vagy az olívaolaj a legjobb.

  • Gyúrós Gyuri

    “Tanulmányok támasztják alá, hogy az Alzheimer-kóros betegeknél (akik nem tudják hasznosítani a glükózt energiaként az agy bizonyos pontjain) a ketontestek képesek energiát szolgáltatni az agynak, ezzel csökkentve a betegség tüneteit”

    Milyen tanulmányok? Tudnál hivatkozást linkelni?